Thursday, June 30, 2016

Syarikat tak tahu nama menindas pekerja - tak bayar gaji, dll? Yang ditindas tak piket pun?

Dakwaan gaji tidak dibayar majikan - tetapi siapa syarikat majikan ini? Malaysiakini telah tidak memaklumkan dalam lapuran medianya, siapakah syarikat 'charter airline' ini. Mengapa? Adakah pihak media mahu menjaga syarikat yang didakwa menindas pekerja. Adakah pihak media kini sudah takut pihak syarikat majikan akan menyamannya kerana menerbitkan alegasi pekerja/kesatuan mengenai kegagalan syarikat majikan ini? Adakah pihak media takut kena saman malu - kerana kini, ramai majikan senang-senang mahu saman pihak media apabila mereka melapurkan runggutan pekerja atau orang ramai mengenai sesuatu syarikat tertentu? 

Hakikat ini tidak membantu pihak pekerja/Union/orang ramai - dan sepatutnya ada undang-undang jelas menyatakan bahawa pihak syarikat tidak boleh menyaman sebuah pihak media yang melapurkan dakwaan dan/atau runggutan pekerja... Kebebasan bersuara dan kebebasan media harus dilindungi..

Saya telah melayari internet, dan menjumpai satu lapuran berita bertarikh 23/6/2016 yang nampaknya ada kaitan, di mana di dalam lapuran itu ada menyatakan nama syarikat penerbangan terbabit...Adakah lapuran Malaysiakini mengenai syarikat penerbangan yang sama? Saya tidak tahu, dan pembaca tidak harus membuat apa-apa kaitan di antara lapuran FMT dan lapuran Malaysiakini...

Malaysiakini sendiri mesti bertindak lebih berani dan harus dinyatakan nama syarikat majikan yang terbabit...baru semua tahu. Dan jika syarikat majikan ada apa-apa jawapan balas, terbitkannya juga..

Mengenai dakwaan pekerja ini - malangnya tak nampak apa-apa lapuran piket atau tunjuk perasaan atau kempen daripada pekerja terbabit...hanya kenyataan daripada MTUC dan mungkin juga NUFAM. 

Hanya bergantung kepada kenyataan media saja...atau hanya membuat aduan saja... bukan caranya bagaimana mereka yang tertindas akan mencapai keadilan cepat...Kalau tak berani berjuang, tidak akan dapat keadilan cepat...Kalau mahu majikan respon cepat dan keadilan dicapai cepat, perlulah pekerja juga bertindak...berkempen...berjuang bersama...

Tapi, nampaknya realiti pekerja syarikat penerbangan adalah mereka 'takut' atau malas keluar berjuang - yang diharapkan hanya proses aduan kepada jabatan kerajaan atau harapan union mereka(atau pihak lain) keluar membuat kempen untuk mereka. Pemikiran saperti ini mesti berubah - Pihak ketiga sukar mahu menyokong perjuangan apabila pekerja tertindas sendiri nampak macam tak mahu berjuang atau berkempen untuk hak mereka...

Majikan suka proses aduan kepada jabatan kerajaan - ia akan mengambil masa lama ...mungkin juga bertahun-tahun lamanya jika melibatkan proses Mahkamah setelah Menteri buat keputusan...Nama syarikat penindas tidak diketahui orang ramai...perniagaan mereka tidak terjejas...dan akhirnya yang 'kalah' adalah pekerja...Majikan terus berani mencabul hak pekerja lain...tahu bahawa akhirnya yang menang adalah mereka... walaupun akhirnya terpaksa bayar sedikit pampasan atau kos kepada pekerja..

Berbanding dengan cara perjuangan pekerja di Indonesia, Filipina, Cambodia, Thailand dan lain-lain negara, perjuangan pekerja di Malaysia adalah lemah dan majikan tidak langsung takut kepada pekerja atau kesatuan...dan ini akan menyebabkan lebih penindasan dan penindasan...

Kini media alternatif pun sudah takut melapurkan berita dakwaaan penafian hak pekerja ...apabila yang didakwa menindas adalah syarikat.

Ada kesatuan juga takut berjuang - kerana takut kemungkinan kesatuan akan dibatalkan pendaftaran dan sebagainya... Ada kesatuan yang kini akan kata kepada ahli pekerja untuk jangan piket, jangan protes, jangan kempen...hanya membuat aduan senyap-senyap di jabatan kerajaan berkenaan. Saya sedih bila ini berlaku...bila mereka yang sepatutnya menjadi pemimpin juga takut berjuang... Ada yang kata, union kini hanya mahu 'bayaran keahlian' saja daripada ahli dan setiap 3 tahun, mereka terlibat dalam proses Perjanjian Bersama - semangat perjuangan tidak ada ..dan kesatuan sedemikian lama-lama tak relevan...Sambutan 1 Mei 2016, anjuran MTUC, tak sampai 500 pun yang hadir dalam negara yang ada lebih kurang 13 juta pekerja? 

Majikan percaya kesatuan tak ada kuasa dan sokongan ahli - dan kesatuan tidak ada keupayaan mengerakkan pekerja melakukan tindakan bersama...

 

MTUC demands airline settle employees' wages before Raya

Geraldine Tong     Published     Updated


Malaysian Trades Union Congress (MTUC) has demanded that a charter airline settle the three months back pay, among other things, with their employees before Hari Raya.

About 300 employees claimed that they have not received their salaries for the last three months nor their allowance for the last six months.

They also claimed that even though their salaries were deducted for their Employees’ Provident Fund (EPF) and Social Security Organisation (Socso), their EPF and Socso accounts have been outstanding since last year.

“This is a betrayal (by the company) and really irresponsible.

“Hari Raya Aidilfitri celebrations are nearing and this is putting extra burden on the workers who celebrate it,” MTUC president Abdullah Sani Abdul Hamid said in at a press conference today.

The employees, with the assistance of National Union of Flight Attendants Malaysia (Nufam), have lodged reports with relevant authorities such as the Human Resources Ministry and the Transport Ministry. Nufam president Ismail Nasaruddin said the Transport Ministry had referred their report to the Malaysian Aviation Commission (Mavcom), who said they will be looking into the matter.

“They have to do it fast, before Raya,” Abdullah Sani added.

He urged the government to take immediate and harsh action against the airline.

“If the airline fails to resolve these issues with their workers immediately, MTUC urges Human Resources Minister Richard Riot to take immediate action to ensure all the workers receive their back pay without delay,” he said.

The company had earlier informed the employees that they had paid them two months’ salary, Ismail said, but when the employees checked, only some of them have received it.

Malaysiakini has tried to contact the airline and is awaiting its response.

Read more: https://www.malaysiakini.com/news/347202#ixzz4D4R3tTgj

Nufam demands Eaglexpressair pay its staff

 | June 23, 2016 
 
Union says it is not the first time it has received complaints about Eaglexpressair not meeting its obligations to staff.

eagleexpress_Nufam_600

PETALING JAYA: Eaglexpress Air Charter (Eaglexpressair) must stop giving excuses and pay its staff the salaries owed to them says the National Union of Flight Attendants Malaysia (Nufam).

In a statement, Nufam claimed it had evidence to show that Eaglexpressair had not been meeting its salary obligations.

It said this was the second time Eaglexpressair had failed to pay its staff; the first case was in 2013.

Nufam said many Eaglexpressair employees had complained to the union that they were not paid or received delayed payments frequently, and that their employer had failed to meet its EPF and Socso obligations since last year.

“The excuses given by the management that they have financial difficulties or that they have made partial payments are confusing and unreasonable.

“How can the airline operate if it does not have money?”

Nufam said it was unreasonable if the higher management received salaries and lower level staff did not.

Nufam said the management had not replied to emails from employees on the matter and that employees had not received salary slips since March this year.

“Nufam demands Eaglexpressair meet their salary, EPF and Socso obligations or halt operations until this matter is resolved and all cabin crew receive their salaries and arrears.

How can the families and children of Eaglexpressair employees celebrate Hari Raya without their salaries? What will they eat?”

Earlier this week, Eaglexpressair dismissed allegations that it had not paid its employees for the past three months. - FMT News, 23/6/2016

1 comment:

  1. Mohon tuan/puan majikan mengurus staff dengan bijak dan hormati mereka sebagai manusia yang telah menyumbangkan titik peluh mereka untuk menggerakkan syarikat. Mereka berhak dibayar mengikut apa yang telah dijanjikan di dalam kontrak pekerjaan.

    Mereka tidak performed!. Jika mereka tidak menepati prestasi yang anda mahukan salah anda sebagai majikan. Anda mesti sediakan job spec dan pantau mereka mengikut spesifikasi kerja yang anda mahukan. Jika mereka lemah ajar mereka, sediakan latihan supaya mereka dapat bekerja dengan sempurna.

    Jangan herdik ok tetapi ajar. Jika mereka melakukan salah laku dan tidak beri disiplin, ikutlah proses tindakan terhadap salah laku dengan dokumen yang tepat, nasihat yang jelas dan hukuman yang jelas.

    Jika anda ingin tahu lebih sila ke www.manualhrd.com

    ReplyDelete