Saturday, November 19, 2016

Kenyataan MTUC mengenai Bajet 2017 dan beberapa komen...

Bajet 2017 adalah berkenaan bagaimana kerajaan akan membelanjakan wang kerajaan pada tahun 2017 dan bagaimana kerajaan akan meningkatan pendapatannya...

SUBSIDI - ini isu relevan berkenaan Bajet 2017

BRIM - isu relevan

Tetapi perkara yang tidak melibatkan pendapatan atau perbelanjaan kerajaan tak secara langsung relevan kepada Bajet 2017...

BR1M kini bukan HAK - jika termaktub dalam undang-undang, ia menjadi hak. Kini hanya bergantung kepada budibicara Perdana Menteri dan kerajaan semasa.

BR1M hanya penyelesaian sementara - sedekah - ia tidak menjamin peningkatan pendapatan masa depan. Adakah ini bagus? MTUC boleh tuntut bahawa hak warga dan keluarga miskin berpendapatan rendah dijadikan hak rakyat, yang termaktub dalam undang-undang?

Satu isu yang harus ditentang adalah peningkatan jumlah pinjaman perumahan kepada penjawat awam kepada RM750 ribu - Bila kerajaan berikan pinjaman dengan faedah rendah - banyak wang kerajaan belanjakan. Wajar jika pinjaman perumahan dinaikkan kepada RM250,000, di mana selebihnya boleh dapatkan pinjaman bank sama saperti pekerja swasta kini. 

Kerajaan boleh juga menawarkan pinjaman perumahan kepada pekerja swasta pada kadar sama mungkin untuk pekerja swasta berpendapatan RM3,000 atau kurang...Ini sesuatu yang MTUC boleh menuntut tetapi tidak...Kenapa tidak..

Isu penambahan gaji minima dan COLA pekerja swasta sebenarnya tak ada kaitan terus kepada Bajet 2017 kecuali ia dikaitkan. Mungkin boleh dicadangkan bahawa kerajaan akan tanggung 50% pembayaran COLA ini, dsb...Kalau tidak ada kaitan - mengapa timbulkan isu ini di sini?


 

 

 

MTUC Terkilan dan Kecewa dengan BAJET 2017

22 October 2016 
 
MTUC mengalu-alukan Bajet 2017 yang memberikan slogan ‘Untuk Rakyat kerana Rakyat’. Pelbagai inisiatif telah diberikan kepada pelbagai golongan terutamanya yang berpendapatan rendah umpamanya:

Mengekalkan subsidi bahan api bagi gas memasak, pampasan tol dan pengangkutan awam;
 
Memberi pelepasan pembelian peralatan penyusuan ibu dan pelepasan hantar anak ke pusat asuhan kanak-kanak dan prasekolah;

Pelbagai bantuan kepada nelayan dan pekebun bagi membolehkan mereka meningkatkan pendapatan mereka dengan subsidi harga padi, dan benih padi;

Pelbagai inisiatif bagi memudahkan pemilikan rumah persendirian dan pinjaman perumahan;
 
Pemberian inisiatif kepada pemandu teksi, geran RM5000 untuk membeli kenderaan baharu dan menawarkan permit teksi;

Bantuan Rakyat 1Malaysia-Kadar BRIM ditingkatkan.

Namun demikian MTUC amat kecewa dan terkilan kerana tiada faedah bagi pekerja-pekerja sektor swasta. Antara isu-isu yang MTUC merasakan langsung tidak diendahkan ialah:

Gaji Minima – permintaan MTUC untuk meningkatkan kadar kepada RM1200.00 bagi Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

COLA RM300 sebagai elaun sara hidup bagi pekerja-pekerja dalam sektor swasta.

Caruman KWSP bahagian pekerja masih tidak ditingkatkan kepada 11%.

Subsidi minyak masak yang dimansuhkan. 

Bujet 2017 walaupun memberi kemudahan dalam pelbagai aspek kepada sesetengah golongan namun pemansuhan subsidi harga minyak masak bakal meningkatkan lagi harga barangan makanan. MTUC amat tidak menyokong sebarang kenaikan terhadap harga barangan makanan kerana tindakan kenaikkan harga minyak pada bulan depan sebanyak RM0.40 sen bagi sekilo dan RM1.90 bagi 5kg akan meningkatkan semua harga barangan.

Segala pemberian dan peningkatan bayaran bantuan rakyat tidak akan memberi sebarang makna sekiranya harga barangan naik secara mendadak. Kenaikkan harga barangan boleh menjurus kepada pelbagai permasalahan dan menyukarkan kehidupan isirumah dan golongan berpendapatan rendah bagi membiayai kos hidup harian mereka. Lebih-lebih lagi dengan kadar inflasi negara yang agak tinggi dengan kenaikan harga petrol dan GST.

Pengumuman kenaikan harga minyak telah menyebakan ramai pembekal telah mengurangkan penjualan minyak masak di pasaraya. Tinjauan MTUC semalam membuktikan ada setengah-tengah pasaraya telah kehabisan minyak masak.

MTUC juga tidak sokong dengan bujet yang menganaktirikan pekerja-pekerja sektor swasta. Sumbangan pekerja-pekerja sektor swasta amat penting dalam menjana pertumbuhan ekonomi negara dan tidak harus diabaikan.

N.Gopal Kishnam,
Setiausaha Agung

6 comments:

  1. Dalam dunia internet komunikasi yang lancar, memohon bantuan kewangan boleh dilakukan dari keselesaan rumah anda dengan syarat anda adalah asli dan mahu pinjaman.
     Adakah anda memerlukan pinjaman sebenar ?. Lupakan penipuan, masih terdapat banyak firma-firma kewangan yang tulen. Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana institusi, bank-bank kewangan dan syarikat-syarikat kewangan yang lain? Jika ya, bimbang tidak lagi kerana @ JESSICABROWNFINANCEFIRM kami adalah sebuah syarikat kewangan berpengalaman dan berpengalaman yang menyediakan pinjaman mudah percuma kepada individu dan badan-badan korporat yang serius, sama ada syarikat, syarikat dan kepada orang ramai, pada kadar faedah yang sangat rendah kurang daripada 5%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan wang tunai untuk diberikan kepada kecil dan firma skala sederhana dan individu-individu yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan, tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kebajikan dan keselesaan anda sahaja yang kami berada di sini untuk pastikan. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm@gmail.com ........ Untuk tindak balas yang cepat dan pantas
     
     
    KITA PERLU BERIKUT DARI ANDA,
     
     
    1. Nama
    2. Negara
    3. Alamat
    4. Jantina
    5. Kerja
    6. Jawatan di tempat kerja
    7. pendapatan bulanan
    8. Jumlah yang diperlukan
    9. Tempoh Pinjaman
    10. Agama
    11. Adakah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
    12. Nyatakan sebab ..........................................
    .................................................. .........
    .................................................. ..........
    .................................................. .........
    .................................................. .........
     
     
     
    Kami mahu membantu anda

    ReplyDelete
  2. hari baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Ibu aisha bukafia, silakan, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya benar di sini pada platform ini untuk semua warga negara Indonesia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah memiliki trully mendukung saya melalui ibu yang baik Mrs. Emiliana

     Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp15.000.000, dengan seorang wanita di arab saudi.

    saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian intorduce saya untuk Ibu Emiliana, yang merupakan pemilik dari sebuah organisasi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk menerapkan dari Ibu Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan menghubungi Mrs. Emiliana.

    Aku diterapkan untuk jumlah pinjaman Rp400,000,000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman tersebut disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa tidak memerlukan agunan dan jaminan untuk transfer pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa account saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp400,000,000. Saya sangat senang bahwa akhirnya Allah telah menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk silakan hubungi Ibu Emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com untuk pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Anda semua untuk meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup sejati saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
    satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: mrsaishabukafia@gmail.com

    ReplyDelete
  3. A TAHUN PINJAMAN TAWARAN BARU UNTUK SEMUA WARGANEGARA MALAYSIA !!!
    ingin semua pelanggan kami yang dihormati sambutan yaer baru yang bahagia, dan mengalu-alukan anda semua untuk syarikat pinjaman pinjaman global kami. Adakah perniagaan anda memerlukan pembiayaan? Adakah anda memerlukan wang untuk membeli peralatan, skala strategi pemasaran anda, atau mengambil pekerja-pekerja baru? Tidak kira apa keperluan anda, ada satu perkara yang anda perlu ingat: mencari pinjaman perniagaan adalah lebih mudah hari ini dalam tahun ini 2017 berbanding sebelum ini. kita adalah organisasi pinjaman global, syarikat-syarikat pinjaman yang paling pesat yang memberi apa-apa jenis pinjaman kepada individu yang layak, syarikat swasta dan orang ramai pada kadar faedah sebanyak 2% tanpa cagaran. hubungi kami hari ini untuk permintaan pinjaman anda melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com

    PINJAMAN Perkhidmatan yang disediakan termasuk:
    ================================
    * Commercial Lending.
    * Pinjaman Peribadi.
    * Perniagaan Kredit.
    * Pinjaman Pelaburan.
    * Pembangunan Pinjaman.
    * Pinjaman Perolehan.
    * Pembinaan Pinjaman.
    * Pinjaman Perniagaan Dan lain-lain lagi:

    BORANG PINJAMAN:
    =================
    PERMOHONAN DATA
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Kerja:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih.
    Puan Emiliana wilson, Ketua Pegawai Eksekutif,
    email: emilianawilson111@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Hello semua,

    Saya seorang pemberi pinjaman swasta, i menawarkan pinjaman pada kadar 2% ini adalah syarikat yang sah dengan penghormatan dan perbezaan kami bersedia untuk membantu anda dalam apa-apa masalah kewangan yang anda kami menawarkan semua jenis pinjaman jadi jika anda berminat dalam tawaran pinjaman ini sila hubungi kami di e-mel kami: (anggadiman1@gmail.com)

    Juga menyediakan butiran berikut supaya kita boleh meneruskan dengan pinjaman serta-merta.

    Nama:
    Jumlah yang diperlukan:
    jangka masa:
    negara:
    Tujuan pinjaman:
    Pendapatan bulanan:
    Nombor telefon:

    Hubungi kami dengan butiran di atas pada e-mel kami: anggadiman1@gmail.com

    Salam kepada anda semua.

    ReplyDelete
  5. Saya Widaya Tarmuji, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah TRACY MORGAN LOAN FIRM. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir 32 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tapi Tracy Morgan memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: tracymorganloanfirm@gmail.com. Email pribadi saya sendiri: widayatarmuji@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan untuk saran saya. hati-hati

    ReplyDelete
  6. Hello Semua orang
    syarikat IRENE FERNANDEZ Pinjaman kembali di sini dan kini memberi pinjaman untuk semua jenis aktiviti pada tahun 2017 dan pinjaman ini untuk memulakan tahun baru. Anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank dan agensi kewangan yang lain? Anda memerlukan penyatuan atau gadai janji pinjaman?
    Kami berada di sini untuk memberi semua masalah kewangan anda, kami meminjam wang kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, dan untuk melabur dalam perniagaan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. julat pinjaman kami dari 20,000 Ringgit 50, 000,000.00, Ringgit juga kita meminjam dalam dolar, Rupiah dan mana-mana mata wang lain pilihan anda.

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel; (irenegironfernandez@gmail.com) untuk memohon.

    ReplyDelete