Saturday, February 25, 2012

MTUC: Minimum Wage Policy Must Encompass All Companies (Bernama, 22/2/2012)

Di negara lain, sudah berpuluhan tahun ada 'gaji minima' yang ditetapkan oleh kerajaan, tetapi malangnya di Malaysia, tidak ada gaji minima yang ditetapkan. Gaji Minima adalah gaji paling minima di mana majikan boleh memberikan kepada pekerja, tidak sama sekali gaji adil atau gaji saksama untuk kehidupan asas (just living wage). Tujuan kerajaan menetapkan gaji minima adalah untuk memastikan tidak ada pekerja mendapat gaji kurang daripada gaji tersebut.

Harus dinyatakan bahawa penetapan 'Gaji Minima' tidak digunakan setengah majikan untuk membayar pekerja hanya 'gaji minima' - Kita mesti berjuang untuk gaji yang lebih tinggi daripada gaji minima - Kita harus berjuang untuk gaji yang adil.

Gaji Minima akan dan semestinya terpakai untuk semua pekerja di Malaysia - kita mesti memastikan bahawa tidak ada mana-mana golongan pekerja dikecualikan daripada menikmati hak gaji minima ini.



KUALA LUMPUR, Feb 22 (Bernama) -- The Malaysian Trades Union Congress (MTUC) wants the planned minimum wage policy to be applicable to all companies, whether big or small.

Its secretary-general Abdul Halim Mansor said different minimum wages for different areas or because of company size, should not happen.


He told this to Bernama when asked to comment on a statement by the Malaysian Employers Federation that companies having less than 10 workers should be exempted from the policy when it comes into force.


-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment