Thursday, November 24, 2016

MTUC -SIAPA PEMIMPIN DIPILIH MENENTUKAN MASA DEPAN PEKRJA

MTUC - Pemilihan barisan kepimpinan baru akan dilakukan tak lama lagi. 

Saperti parti politik nampaknya ada Team A, Team B dan mungkin juga Team C - bagaimanakah delegasi memilih pemimpin? Adakah berasaskan sama ada dalam Team ini atau itu, atau adakah akan memilih pemimpin terbaik yang akan benar-benar berjuang untuk hak pekerja dan kesatuan, tanpa memikirkan risiko pada diri sendiri (termasuk juga risiko diambil tindakan undang-undang, kena tangkap dan didakwa di Mahkamah, didiskriminasi daripada mendapat keuntungan peribadi atau pangkat dalam Board KWSP, dll...). Pemimpin hanya mahu pangkat atau yang hanya mahu 'hubungan baik' dengan kerajaan dan mungkin juga majikan bukan jenis pemimpin yang sesuai...Adakah anda akan memilih berasaskan sejarah perjuangan, prinsip dan nilai peribadi, ethnik atau agama, atau mereka yang benar-benar akan berjuang secara berkesan? Apakah janji yang diberikan mengenai apa yang akan mereka berjuang untuk - serta juga komitment mengenai cara perjuangan (akan hanya pi temui Menteri dan Jabatan - ATAU adakah akan berjuang bersama pekerja - 2 cara yang berbeda)

PEKERJAAN - adakah akan berjuang untuk pekerja mendapatkan kerja tetap sampai bersara (atau sekurang-kurangnya sehingga majikan tutup kedai atau berlaku retrenchment akibat faktor munasabah) - Kini, kerajaan membenarkan majikan mengambil pekerja kontrak jangka pendek/tetap, ini pekerjaan tak stabil kepada pekerja - jika tuntut dibuang kerja secara salah juga, hak terima kembali kerja tersangat tipis kerana hak bekerja hanya hingga tarikh akhir kontrak, dan pampasan juga akan berasaskan tarikh akhir kontrak - hak pampasan 24 bulan(yang juga tak adil) pun tak dapat?

KERJA KONTRAK JANGKA PENDEK/TETAP - Adakah pemimpin akan berjuang akan hapuskan sistem pekerjaan sedemikian? Adakah akan menuntut kerja kontrak jangka tetap hanya dibenarkan untuk pekerja yang tidak kerja dalam 'core business' majikan? Adakah akan berjuang menghadkan pengunaan pekerja kontrak jangka pendek kepada tidak lebih 5% tenaga pekerja keseluruhan majikan? 

Sistem 'contractor for labour' - Ini lagi teruk. Boleh hilang kerja di sesuatu tempat kerja bila-bila masa - tanpa juga 'Domestic Inquiry'. Melemahkan UNION tempat kerja - kerana majikan tak lagi takut Union - kalau strike pun - majikan terus boleh berurusan dengan pekerja yang dibekalkan oleh 'contractor for labour' ini. 

SISTEM 'CONTRACTOR FOR LABOUR' - Adakah pemimpin akan terus berjuang menghapuskan sistem ini - tak dibenarkan langsung. Semua pekerja yang dibekalkan kini boleh terus diambil kerja majikan setempat - menjadikan mereka pekerja regular yang boleh menyertai UNION menjadikan union kuat kembali dan tambah kuasa tuntutan Union?

TPPA - Memandangkan risiko dan kesan negatif kepada rakyat Malaysia - termasuk penambahan kos hidup. Adakah pemimpin akan terus membantah TPPA?

PINDAAN UNDANG-UNDANG - Apakah pindaan undang-undang yang akan diperjuangkan...kena jelaskan...

Penambahan Keahlian MTUC - adakah kepimpinan akan beri komitmen menarik lebih banyak Union masuk MTUC - kini hanya lebih kurang 30% kesatuan sedia ada yang menjadi ahli MTUC?

CARA PERJUANGAN - Masih hanya merayu kepada kerajaan, dan membuat aduan kepada kerajaan - atau akan tukar strategi dari strategi 'RAYU dan ADU' kepada strategi berjuang habis-habis bersama semua kesatuan, pekerja dan rakyat...

PENDAPATAN PEMIMPIN - jika dilantik kepada mana-mana Komisi, atau Board saperti KWSP - semua pendapatan diperolehi akan kembali kepada MTUC atau masuk poket sendiri? Adakah akan mendapat arahan semua ahli MTUC sebelum membuat apa-apa pendirian dalam posisi lantikan sedemikian? Adakah akan terus secara terbuka melapurkan kepada semua ahli dan pekerja apa yang berlaku dan apa yang dibincangkan, dan apakah pendirian MTUC dalam semua posisi lantikan secara terbuka?

Ini antara perkara penting yang harus difikirkan bila memilih kepimpinan baru - kalau tidak, MTUC dan Kesatuan akan terus kekal tak relevan dan tak disegani kerajaan/majikan...

PENILAIAN KEPIMPINAN KINI-- Apa yang menang? [Kini apa yang dituntut pun tak dimaklumkan secara terbuka dalam Laman Web - jadi ahli/pekerja tak tahu pun apa-apa]

LAMAN WEB - Penilaian kandungan dan kualiti nampaknya tak ada apa-apa perubahan.

KENYATAAN DAN PENDIRIAN - Secara purata, munkin lebih kurang 3-4 sebulan sedangkan nyata isu pekerja lebih daripada itu...

LATIHAN KEPIMPINAN DAN HAK PEKERJA - bahan bertulis pun tidak ada dalam laman web...yang dibuat pun berapa? Berapa banyak latihan? Berapa yang hadiri? 

Yang menyedihkan adalah nampaknya MTUC sudah tergantung(stagnant) beberapa tahun - Himpunan 1 Mei pun hanya dapat penyertaan kurang 500 - ertinya kepimpinan gagal menanam semangat solidariti dan mengerakkan pekerja keluar berjuang ... Initiative terakhir adalah protes seluruh negara menentang sistem contractor for labour - selepas itu tak ada pun initiatif lain [Workers Walk dua kali pun sebenarnya BUKAN initiatif MTUC tetapi initiatif kumpulan unionist (walaupun ramai dari Union ahli MTUC)...]

MTUC ADALAH WAKIL SEMUA PEKERJA (Lebih 15 Juta), yang diiktiraf kerajaan Malaysia dan juga ILO, bermakna MTUC adalah kuasa besar yang harus disegani semua pihak, termasuk Majikan dan Kerajaan - TETAPI adakah MTUC dihormati sedemikian...? Keahlian MTUC sudah rendah - lebih kurang 30% Kesatuan sedia ada...

Himpunan beramai-ramai sama ada pada 1 Mei atau untuk isu lain diperlukan dari masa ke masa untuk membuktikan bahawa MTUC dan pergerakkan buruh adalah bersatu dan KUAT - baru kerajaan dan majikan akan dihormati? Kenyataan yang ditandatangani banyak UNION kadang kala juga cara membuktikan kekuatan Union  - kini kenyataan MTUC tak pasti pun sama ada sokongan Union ahli MTUC dan juga Union lain bukan ahli MTUC...adakah ini hanya kenyataan seorang pemimpin atau hanya pernyataan Exco MTUC sahaja...?

Bagaiman dengan AKTA MAS tersebut - Adakah MTUC membuat aduan kepada ILO? Malaysia telah membuat Akta yang bukan sahaja membatalkan hak pekerja sedia ada (tetapi juga memprejudiskan hak pekerja untuk menuntut keadilan - kes melibatkan MAS ditangguh, kini jika menang pun, MAS tak ada keupayaan beri kerja atau pampasan yang Mahkamah  perintahkan), Hak untuk dibuang kerja berasakan prinsip LIFO telah dielakkan, Hak untuk menjadikan MAB syarikat yang mengambil alih perniagaan juga telah dihalang oleh Akta (jangan lupa pemilik sama - hanya buat syarikat baru - saperti dibuat oleh Haris dulu), Akta menyebabkan UNION Busting - semua Union dalam dibunuh. Hanya MTUC (wakil pekerja di Malaysia) yang boleh membuat aduan diperingkat ILO - Adakah MTUC buat atau gagal? Kegagalan MAS ini menyebabkan ramai pekerja, yang sepatutnya tidak hilang pekerjaan jika prinsip LIFO diikuti, telah kehilangan kerja. Banyak Union juga telah bungkus. Sekarang MAS - mungkin akan datang undang-undang lain untuk syarikat lain. Isu wajar diadu kepada ILO  - menang kalah tak penting? Ini isu prinsip..Jika tak buat, mengapa tak buat? Tahun hilang tempat dalam Board KWSP, dan ...?

ADAKAH TERDAPAT ALTERNATIF KEPADA PEMIMPIN SEDIA ADA? Jangan lupa semua UNION ada keupayaan keluar dengan kenyataan atau membuat tindakan, sama ada protes atau kempen, mengenai apa-apa isu melibatkan hak pekerja di Malaysia - Malangnya, tak nampak pun pemimpin lain (bukan dalam Exco) pun tak berbuat demikian...Mereka dalam EXCO(Majlis Tertinggi MTUC), jika ada pendirian lain, boleh menyatakan pendapat/pendirian tak payah tunggu MTUC buat... [Dan ada juga pilihan pemimpin baru yang wujud - contohnya mereka yang membuat initiatif 'Workers Walk' - dan mungkin juga beberapa pemimpin MTUC peringkat Negeri - saperti Selangor & WP,..mungkin juga Penang..]

ADAKAH PEMIMPIN KINI SEDAR KELEMAHAN DAN JANJI AKAN TUKAR DAN AKAN BERJUANG LEBIH BERKESAN...Jika anda percaya mereka, pilih mereka sekali lagi...

ATAU - jika anda pendirian pemimpin sedia ada GAGAL - MUNGKIN BAIK UNTUK TUKAR SEMUA - LANTIK SEMUA BARU - Mesej yang mungkin akan disampaikan dengan cara ini, adalah ahli tidak akan berfikir dua kali membuang sahaja mereka yang gagal - Mesej kepada kepimpinan baru, jika anda tak bawa perubahan - mereka juga akan dibuang saja...

Punca KEGAGALAN MTUC adalah ahli MTUC sendiri - Jika kepimpinan tak buat, ahli perlu tuntut buat...tapi jika ahli juga berdiam diri sahaja - tanggungjawab kegagalan MTUC jatuh kepada Kesatuan ahli MTUC sendiri..

Apa nak buat? Ahli kena pilih pemimpin dengan baik berasakan bukan samada kawan, sama ada ada janji atau apa-apa 'rasuah' - tetapi berasaskan penilaian peribadi yang mahukan pemimpin yang akan menjadi MTUC lebih relevan dan berkesan... 

Yang dipilih, jangan hanya mereka yang pandai berceramah - tetapi mereka yang pandai berjuang secara berkesan bersama semua pekerja/union di Malaysia - mereka yang akan berjuang secara TERBUKA dengan berani...yang akan mengembalikan rasa segan kepada MTUC dan pergerakan buruh di Malaysia.





 



6 comments:

  1. Hello Semua orang
    syarikat IRENE FERNANDEZ Pinjaman kembali di sini dan kini memberi pinjaman untuk semua jenis aktiviti pada tahun 2017 dan pinjaman ini untuk memulakan tahun baru. Anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank dan agensi kewangan yang lain? Anda memerlukan penyatuan atau gadai janji pinjaman?
    Kami berada di sini untuk memberi semua masalah kewangan anda, kami meminjam wang kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, dan untuk melabur dalam perniagaan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. julat pinjaman kami dari 20,000 Ringgit 50, 000,000.00, Ringgit juga kita meminjam dalam dolar, Rupiah dan mana-mana mata wang lain pilihan anda.

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel; (irenegironfernandez@gmail.com) untuk memohon.

    ReplyDelete
  2. (williamssmithfirm@gmail.com)
    Williams Smith Loan Firm
    Hello,
    This is to inform the public that Mr. Williams Smith, a reputable personal loan lender, has opened up financial opportunities for all who need any financial assistance. Do you need immediate loan to clear your debt or you need a capital loan to improve your business? Have you ever been denied by banks and other financial agencies? Just because, we are here for all your financial problems. We lend an interest rate of 2% to the public.do you need to improve your business,start a business,buy a house,buy a car,or you need a loan for your personal use?here is a chance for you email us today and let us make your dreams come true..email (williamssmithfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  3. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan peribadi anda dan pinjaman perniagaan dengan skim persetujuan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang-orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda hanya menghantar e-mel kepada kami: williamssmithfirm@gmail.com
    MAKLUMAT PERMOHONAN KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ............... 10) Alasan pinjaman: ........... Adakah anda memohon dan ditolak? peluang untuk anda.Email kami di: williamssmithfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  4. (williamssmithfirm@gmail.com)
      Firma Pinjaman Williams Smith
        Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Tuan Williams Smith, pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang terkemuka, telah membuka peluang kewangan untuk semua yang memerlukan bantuan kewangan. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Pernahkah anda ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Hanya kerana, kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami meminjamkan kadar faedah sebanyak 2% kepada orang awam. Anda perlu memperbaiki perniagaan anda, memulakan perniagaan, membeli rumah, membeli kereta, atau anda memerlukan pinjaman untuk kegunaan peribadi anda? Ini adalah peluang untuk anda menghantar e-mel kepada kami hari ini dan marilah kita membuat impian anda menjadi kenyataan .. email (williamssmithfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. Halo, saya Nyonya Christy Morris, pemberi pinjaman pribadi memberikan kesempatan pinjaman seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi utang Anda dengan segera atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan komersial Anda? Apakah Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Kami memberikan pinjaman kepada individu yang membutuhkan bantuan finansial, yang memiliki utang macet atau butuh uang untuk membayar tagihan, kami memberikan pinjaman dengan bunga rendah 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang dapat dipercaya dan diuntungkan dan akan bersedia menawarkan Anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (christymorrisloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  6. Nama saya Maria Fadhlan dari Ajman di Dubai UEA, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya menipu $ 3.000 karena saya membutuhkan pinjaman $ 90.000 untuk modal ventura dan hutang. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi, dan bisnis saya hancur dalam prosesnya.

    Semua ini terjadi pada bulan Maret 2019, sampai saya bertemu dengan seseorang pertiwi ges online di email pertiwigesang@gmail.com amalia anmangkurat amaliaanmangkurat@gmail.com dan endang nisrina endangnisrina@gmail.com baru-baru ini yang memberikan kesaksian tentang pemberi pinjaman RIKA ANDERSON LOAN COMPANY jadi saya membuat pertanyaan dan dia memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik RIKA yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman tanpa jaminan sebesar $90.000 dengan suku bunga rendah di PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON.

    Pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Rika, semoga Tuhan terus memberkati Ibu Rika Anderson atas kejujuran dan perbuatan baik Anda.

    Jika Anda membutuhkan pinjaman dan pinjaman tanpa agunan, segera hubungi ibu Rika Anderson melalui

    Situs web: https://rikaandersonloancompany.webs.com
    email: rikaandersonloancompany@gmail.com

    WhatsApp: +1(929)526-0086.
    Kantor Pelanggan Whatsapp +1(929)526-0086

    Anda dapat menghubungi saya juga melalui mariafadhlan@gmail.com

    ReplyDelete