Monday, February 25, 2013

NUTEAIW - 400 pekerja syarikat menghasilkan komponen kenderaan protes kali ke-2

Syabas kepada Sinar Harian kerana melapurkan isu-isu perjuangan pekerja dan kesatuan...terima kasih untuk mengambil berat mengenai suara, hak dan kebajikan pekerja...

Protes mengenai Syarikat Armstrong Auto Parts Sdn Bhd., Tikam Batu dan Armstrong Auto Parts Sdn Bhd., Prai, dan ini merupakan tindakan Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Perusahaan Alat-alat Pengangkutan dan Sekutu (NUTEAIW)(sumber Labour Bulletin, MTUC) 

Ini adalah piket/protes ke-2(22/2/2013), yang pertama diadakan pada 8/2/2013.

Trend baru media adalah tidak menyatakan nama kilang atau nama majikan terbabit - patut benar nama kilang/majikan terbabit dinyatakan.
Utara
Minta majikan patuhi janji
Wartawan Sinar Harian
24 Februari 2013
Minta majikan patuhi janji
Pekerja mengadakan bantahan aman di Jalan Persekutuan Butterworth-Sungai Petani, petang kelmarin.
 
KUALA MUDA - Kira-kira 400 pekerja dari sebuah syarikat menghasilkan komponen kenderaan di sini mengadakan bantahan aman berhubung masalah gaji pokok dan elaun pekerja selain isu pekerja kontrak yang berlarutan.

Bantahan di tepi Jalan Persekutuan Butterworth-Sungai Petani dekat kawasan perusahaan Tikam Batu petang kelmarin itu dibuat kali kedua setelah perbincangan antara majikan dan pekerja tidak mendapat mencapai kata sepakat.

Menurut maklumat, sebelum ini, gaji pokok beranggaran RM650 dan elaun kira-kira RM130 diasingkan tetapi sejak 2013, gaji pokok yang dinaikkan dan elaun digabungkan menjadi RM900.

Pengerusi Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Perusahaan Alat-alat Pengangkutan dan Sekutu (NUTEAIW), Anuar Suid berkata, kira-kira 700 pekerja menerima kesan akibat daripada keengganan majikan mengikuti saranan kerajaan yang menetapkan gaji minimum terbabit.

“Bagaimanapun, tindakan majikan menggabungkan gaji pokok dan elaun adalah melanggar syarat dan perjanjian yang dibuat sebelum ini,” katanya.

Menurutnya, selain isu gaji minimum, pekerja juga membantah tindakan majikan mengambil pekerja kontrak secara bulanan yang ternyata menganiaya pekerja dengan meminta jawatan kontrak diserap ke jawatan tetap.

“Isu pekerja kontrak sebulan juga sepatutnya diperbaiki kerana keadaan ini tidak dapat memberi sebarang jaminan pekerjaan sekiranya kontrak pekerja tidak disambung seperti yang pernah berlaku sebelum ini.

“Kira-kira 60 peratus pekerja mempunyai komitmen keluarga dan lain-lain, bagaimanapun, status kontrak ini menyukarkan urusan dengan institusi kewangan dan sebagainya,” katanya.

Katanya, perbincangan yang diatur di Pejabat Perusahaan Pulau Pinang antara wakil kesatuan dan majikan pada 28 Februari ini diharapkan akan ada penyelesaian positif kepada kedua-dua pihak.

“Kita berharap majikan bersikap lebih terbuka dengan mengambil kira kebajikan pekerja selain mematuhi perjanjian yang sudah dipersetujui,” katanya.- Sinar Harian, 24/2/2013,
Minta majikan patuhi janji

 


Kami ahli Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Alat-Alat Pengangkutan Dan Sekutu, yang berkerja di Syarikat Armstrong Auto Parts Sdn Bhd., Tikam Batu dan Armstrong Auto Parts Sdn Bhd., Prai, dengan persetujuan bersama untuk mengadakan piket di hadapan kedua-dua syarikat atas alasan tidak bersetuju dengan tindakan syarikat dalam beberapa perkara seperti berikut:
i.)          Pihak syariakat gagal mematuhi bayaran gaji minima yang telah di diwartakan oleh pihak kerajaan.
ii.)        Pihak syarikat juga gagal membuat penyusunan semula dalam skil gaji untuk menunjukkan perbezaan yang berlaku atas bayaran gaji minima
iii.)      Mengaji lebih dari seratus orang pekerja tempatan sebagai pekerja kontrak untuk tempoh lebih dari setahun.
Kami akan terus mengadakan piket walaupun lebih dari seminggu kalau pihak syarikat gagal mengambil tindakan sewajarnya untuk menyelesaikan atas perkara-perkara yang dibangkitkan.
Sumber: http://labourbulletin4workers.blogspot.com/2013/02/piket-20-armstrong-auto-part-sdn-bhd.html

Monday, February 18, 2013

PICKET AT ARMSTRONG AUTO PART SDN BHD 8 FEB 2013


http://www.youtube.com/watch?v=DnwbKDKRF58&feature=youtu.be

Kami ahli Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Perusahaan Alat-Alat Pengangkutan Dan Sekutu, yang berkerja di Syarikat Armstrong Auto Parts Sdn Bhd., Tikam Batu dan Armstrong Auto Parts Sdn Bhd., Prai, dengan persetujuan bersama untuk mengadakan piket di hadapan kedua-dua syarikat atas alasan tidak bersetuju dengan tindakan syarikat dalam beberapa perkara seperti berikut:

i.) Pihak syariakat gagal mematuhi bayaran gaji minima yang telah di diwartakan oleh pihak kerajaan.

ii.) Pihak syarikat juga gagal membuat penyusunan semula dalam skil gaji untuk menunjukkan perbezaan yang berlaku atas bayaran gaji minima

iii.) Mengaji lebih dari seratus orang pekerja tempatan sebagai pekerja kontrak untuk tempoh lebih dari setahun.

Sumber: http://labourbulletin4workers.blogspot.com/2013/02/picket-at-armstrong-auto-part-sdn-bhd-8.html

No comments:

Post a Comment